Universität Hohenheim
 

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Benner, Dietrich

Quality ambiguity and the market mechanism for credence goods

Bitte beziehen Sie sich beim Zitieren dieses Dokumentes immer auf folgende
URN: urn:nbn:de:bsz:100-opus-801
URL: http://opus.uni-hohenheim.de/volltexte/2005/80/


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SWD-Schlagwörter: Vertrauensgut , Markt , Ambiguität , Qualitätkontrolle , Asymetrische Information , Verbraucherverhalten
Freie Schlagwörter (Deutsch): Choquet-Erwartungsnutzentheorie
Freie Schlagwörter (Englisch): credence goods, asymmetric information, quality ambiguity, uality uncertainty, adverse selection, ambiguity, choquet expected utility
Institut: Institut für Agrarpolitik und Landwirtschaftliche Marktlehre
DDC-Sachgruppe: Landwirtschaft, Veterinärmedizin
Dokumentart: ResearchPaper
Schriftenreihe: Agricultural economics working paper series (Hohenheimer agrarökonomische Arbeitsberichte)
Bandnummer: 09
Sprache: Deutsch
Erstellungsjahr: 2004
Publikationsdatum: 23.05.2005
 
Lizenz: Hohenheimer Lizenzvertrag Veröffentlichungsvertrag mit der Universitätsbibliothek Hohenheim ohne Print-on-Demand
 
Kurzfassung auf Englisch: With credence goods consumers cannot judge actual quality neither before purchase - ex ante - nor after purchase - ex post -. Trust has to replace own examination and verification. Applying Choquet-Expected Utility theory, a general model of credence goods is developed which takes the problem of trust explicitly in its view and generalizes the problem of quality uncertainty on the ?market for lemons? of Akerlof (1970) to ?quality ambiguity? with credence goods. The model shows the market mechanism only performing well in providing credence goods when consumers? trust in given information is not too low. With trust too low, sellers of credence goods will be driven out of the market by trust induced adverse selection. In market equilibrium prices will always be lower compared to equilibrium prices for experience goods.

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