Universität Hohenheim
 

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Buchali, Katrin ; Grüb, Jens ; Muijs, Matthias ; Schwalbe, Ulrich

Strategic choice of price-setting algorithms

Bitte beziehen Sie sich beim Zitieren dieses Dokumentes immer auf folgende
URN: urn:nbn:de:bsz:100-opus-21276
URL: http://opus.uni-hohenheim.de/volltexte/2023/2127/


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SWD-Schlagwörter: Algorithmus , Preisbildung
Freie Schlagwörter (Deutsch):
Freie Schlagwörter (Englisch): pricing algorithms , algorithmic collusion , reinforcement learning
Institut: Institut für Volkswirtschaftslehre
DDC-Sachgruppe: Wirtschaft
Dokumentart: ResearchPaper
Schriftenreihe: Hohenheim discussion papers in business, economics and social sciences
Bandnummer: 2023,01
Sprache: Englisch
Erstellungsjahr: 2023
Publikationsdatum: 06.02.2023
 
Lizenz: Hohenheimer Lizenzvertrag Veröffentlichungsvertrag mit der Universitätsbibliothek Hohenheim
 
Kurzfassung auf Englisch: Recent experimental simulations have shown that autonomous pricing algorithms are able to learn collusive behavior and thus charge supra-competitive prices without being explicitly programmed to do so. These simulations assume, however, that both firms employ the identical price-setting algorithm based on Q-learning. Thus, the question arises whether the underlying assumption that both firms employ a Q-learning algorithm can be supported as an equilibrium in a game where firms can chose between different pricing rules. Our simulations show that when both firms use a learning algorithm, the outcome is not an equilibrium when alternative price setting rules are available. In fact, simpler price setting rules as for example meeting competition clauses yield higher payoffs compared to Q-learning algorithms.

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