Universität Hohenheim
 

Eingang zum Volltext

Grossmann, Volker ; Osikominu, Aderonke ; Osterfeld, Marius

Are sociocultural factors important for studying a science university major?

Bitte beziehen Sie sich beim Zitieren dieses Dokumentes immer auf folgende
URN: urn:nbn:de:bsz:100-opus-11554
URL: http://opus.uni-hohenheim.de/volltexte/2015/1155/


pdf-Format:
Dokument 1.pdf (807 KB)
Gedruckte Ausgabe:
POD-Logo  Print-on-Demand-Kopie
Dokument in Google Scholar suchen:
Social Media:
Delicious Diese Seite zu Mister Wong hinzufügen Studi/Schüler/Mein VZ Twitter Facebook Connect
Export:
Abrufstatistik:
SWD-Schlagwörter: Studienfachwahl , Geschlechterforschung
Freie Schlagwörter (Englisch): Choice of field of study , Gender differences , Selection bias , Sociocultural environment , STEM fields
Institut: Institut für Volkswirtschaftslehre
DDC-Sachgruppe: Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
Dokumentart: ResearchPaper
Schriftenreihe: Hohenheim discussion papers in business, economics and social sciences
Bandnummer: 2015,12
Sprache: Englisch
Erstellungsjahr: 2015
Publikationsdatum: 09.11.2015
 
Lizenz: Hohenheimer Lizenzvertrag Veröffentlichungsvertrag mit der Universitätsbibliothek Hohenheim
 
Kurzfassung auf Englisch: This paper examines the role of the sociocultural background of students for choosing STEM fields in university. We combine rich survey data on university graduates in Switzerland with municipality level information from the census as well as nationwide elections and referenda to characterize a students home environment with respect to religious and political attitudes towards gender equality and science-related issues. Our empirical estimates are based on a structural Roy model which accounts for differences in costs (relative distance to the next technical university) and earnings across majors as well as for selection bias. Our findings suggest that male students from conservative municipalities are more likely to study a STEM field, whereas the sociocultural background plays little role for the major choice of females.

    © 1996 - 2016 Universität Hohenheim. Alle Rechte vorbehalten.  10.01.24