Universität Hohenheim
 

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Ehnts, Dirk

Spatial decisions of multinational enterprises and their effect on local firms

Bitte beziehen Sie sich beim Zitieren dieses Dokumentes immer auf folgende
URN: urn:nbn:de:bsz:100-opus-4522
URL: http://opus.uni-hohenheim.de/volltexte/2010/452/


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SWD-Schlagwörter: Wachstumstheorie , Multinationales Unternehmen , Wirtschaftsgeographie
Institut: Institut für Volkswirtschaftslehre (bis 2010)
DDC-Sachgruppe: Wirtschaft
Dokumentart: ResearchPaper
Schriftenreihe: Schriftenreihe des Promotionsschwerpunkts Globalisierung und Beschäftigung
Bandnummer: 20
Sprache: Englisch
Erstellungsjahr: 2004
Publikationsdatum: 20.04.2010
 
Lizenz: Hohenheimer Lizenzvertrag Veröffentlichungsvertrag mit der Universitätsbibliothek Hohenheim ohne Print-on-Demand
 
Kurzfassung auf Englisch: Since the 1980s empirical research has been conducted on the influence of MNEs on local firms. The spillovers predicted by growth theory models used in the research designs have not been found. The main result is the importance of increased competition for the productivity of local firms. When FDI flows expanded rapidly in the 1990s, it became clear that MNEs play an important role in international technology transfer. However, growth theory models are limited in that market structures and firms cannot be modeled explicitly. The New
Economic Geography (NEG) is better equipped to handle these issues. Instead of spillovers it relies on linkages. Therefore, new insights might be gained by basing empirical research on a NEG model and looking for linkages among firms.

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