Universität Hohenheim
 

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Dwenger, Najda ; Treber, Lukas

Shaming for tax enforcement : evidence from a new policy

Bitte beziehen Sie sich beim Zitieren dieses Dokumentes immer auf folgende
URN: urn:nbn:de:bsz:100-opus-15260
URL: http://opus.uni-hohenheim.de/volltexte/2018/1526/


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SWD-Schlagw÷rter: Steuerschuld , Verhalten
Freie Schlagw÷rter (Englisch): compliance , tax debt , shaming , enforcement , social image concerns , penalty
Institut: Institut für Volkswirtschaftslehre
DDC-Sachgruppe: Wirtschaft
Dokumentart: ResearchPaper
Schriftenreihe: Hohenheim discussion papers in business, economics and social sciences
Bandnummer: 2018,21
Sprache: Englisch
Erstellungsjahr: 2018
Publikationsdatum: 26.09.2018
 
Lizenz: Hohenheimer Lizenzvertrag Veröffentlichungsvertrag mit der Universitätsbibliothek Hohenheim
 
Kurzfassung auf Englisch: Can public shaming increase tax compliance through social pressure? Many tax authorities make ample use of public shaming. However, empirical evidence from outside the laboratory on how a new shaming law affects overall compliance is lacking. We provide the first evidence from the field, exploiting comprehensive administrative tax data and the introduction of a novel naming-and-shaming policy in Slovenia in 2012. The policy aims to reduce outstanding tax debt among the self-employed and corporations. Our empirical strategy exploits the variation across taxpayers in ex ante exposure to the shaming policy. We find that taxpayers reduce their tax debt by 8.5% to avoid shaming, particularly in industries where reputational concerns are likely to be important. The publication of the first naming-and-shaming list further reduces tax debt among shamed taxpayers because of social learning. This effect, however, is marginal in terms of revenue and tapers off quickly.

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