Kufenko, Vadim ; Geloso, Vincent ; Prettner, Klaus

Does size matter? Implications of household size for economic growth and convergence

URL: http://opus.uni-hohenheim.de/volltexte/2018/1474/

Dokument 1.pdf (480 KB)
SWD-Schlagwörter: Demographie , Haushalt , Wirtschaftswachstum
Freie Schlagwörter (Englisch): divergence , convergence , long-run growth , changing household size, demography
Institut: Institut für Volkswirtschaftslehre
DDC-Sachgruppe: Wirtschaft
Dokumentart: ResearchPaper
Schriftenreihe: Hohenheim discussion papers in business, economics and social sciences
Bandnummer: 2018,05
Erstellungsjahr: 2018
Publikationsdatum: 10.04.2018

Kurzfassung auf Englisch: We assess the effects of changes in household size on the long-run evolution of living standards and on cross-country convergence. When the observed changes in average household size across countries are taken into consideration, growth in living standards is slower throughout the 20th century as compared to a measure based on per capita GDP. Furthermore, the speed of divergence between different countries be- fore 1950 is faster and the speed of convergence after 1950 is slower after adjusting for the evolution in household size.