Universität Hohenheim
 

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Wahl, Fabian

The long shadow of history : roman legacy and economic development - evidence from the German limes

Bitte beziehen Sie sich beim Zitieren dieses Dokumentes immer auf folgende
URN: urn:nbn:de:bsz:100-opus-11188
URL: http://opus.uni-hohenheim.de/volltexte/2015/1118/


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SWD-Schlagwörter: Deutschland , Wirtschaftsgeschichte , Wirtschaftsentwicklung
Freie Schlagwörter (Englisch): Roman Empire , Economic Development , Germany , Boundary Discontinuity , Transport Infrastructure , Persistence
Institut: Institut für Volkswirtschaftslehre
DDC-Sachgruppe: Wirtschaft
Dokumentart: ResearchPaper
Schriftenreihe: Hohenheim discussion papers in business, economics and social sciences
Bandnummer: 2015,08
Sprache: Englisch
Erstellungsjahr: 2015
Publikationsdatum: 07.09.2015
 
Lizenz: Hohenheimer Lizenzvertrag Veröffentlichungsvertrag mit der Universitätsbibliothek Hohenheim
 
Kurzfassung auf Englisch: This paper contributes to the understanding of the long-run consequences of Roman rule on economic development. In ancient times, the area of contemporary
Germany was divided into a Roman and non-Roman part. The study uses this division to test whether the formerly Roman part of Germany show a higher nightlight luminosity than the non-Roman part. This is done by using the Limes wall as geographical discontinuity in a regression discontinuity design framework. The results indicate that economic development—as measured by luminosity—is indeed significantly and robustly larger in the formerly Roman parts of Germany. The study identifies the persistence of the Roman road network until the present as an important factor causing this development advantage of the formerly Roman part of Germany both by fostering city growth and by allowing for a denser road network.

    © 1996 - 2016 Universität Hohenheim. Alle Rechte vorbehalten.  15.04.15